Siemens Mobility otrzymał od poolu taborowego Akiem zamówienie na 10 spalinowo-elektrycznych lokomotyw Vectron Dual Mode. Prawo opcji obejmuje kolejnych 40 egzemplarzy takich pojazdów. Akiem dysponuje już kilkudziesięcioma Vectronami, ale w wersji czysto elektrycznej.
Kontrakt, o którym mowa, jest umową wykonawczą do umowy ramowej zawartej w grudniu 2021 r. od tego czasu Akiem zamówił (i częściowo – odebrał) już
sto egzemplarzy Vectronów. Pierwsze zamówione dziś lokomotywy mają dotrzeć do odbiorcy w ostatnim kwartale roku 2026.
Pojazdy, o których mowa, są wyposażone w silniki zapewniające moc 2,4 MW w trakcji elektrycznej oraz 2 MW przy napędzie spalinowym. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Akiem zamierza oferować je na wynajem przewoźnikom działającym na sieci niemieckiej i austriackiej. Uzyskane dopuszczenia pozwolą jednak na ich wjazd również do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii oraz Bułgarii.
– Vectrony, ze swoją wyjątkowej modularnej konstrukcji, jako część floty Akiem będą miały znaczący wkład w obsługę zarówno linii zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych – cieszy się wiceprezes Siemens Mobility do spaw lokomotyw i wagonów Steffen Bobsien. Jak podkreśla, dzięki omawianej transakcji liczba sprzedanych przez koncern Vectronów przekroczyła 2700. Ich nabywcami było ponad sto podmiotów, działających w 20 państwach europejskich, w których Vectrony są dopuszczone do eksploatacji.
Jak przekonuje prezes Akiem Fabien Rochefort, Vectron Dual Mode to dziś najbardziej praktyczne i efektywne kosztowo rozwiązanie dla przewoźników zamierzających odejść od eksploatacji lokomotyw spalinowych. – Pojazdy te mogą bezproblemowo prowadzić pociągi po infrastrukturze zelektryfikowanej i niezelektryfikowanej bez kompromisów dotyczących prędkości oraz siły pociągowej. Jesteśmy dumni, że będziemy mogli dodać tę opcję do naszej oferty elektrycznych Vectronów – deklaruje.
Akiem zamierza nieprzerwanie rozbudowywać swój park lokomotyw na wynajem, wpisując się w renesans przewozów kolejowych oraz tendencję do nadawania im jeszcze bardziej ekologicznego charakteru. Jak niedawno pisaliśmy, firmie udało się pozyskać na ten właśnie cel
finansowanie w wysokości 285 milionów euro.
Pool taborowy nie ogranicza się jednak do kupowania lokomotyw u jednego producenta. W jego ofercie są również
pojazdy Alstomu, a ostatnio – także
Newagu.